Grannsamverkan mot brott

Om grannsamverkan och inbrottsförebyggande råd från polisen

Målet med grannsamverkan är att minska brottsligheten och öka tryggheten och trivseln i bostadsområdet. Det handlar inte bara om att förebygga inbrott utan även om att minska skadegörelse och stöld av tex cyklar eller bilar.

Detta uppnås genom sociala nätverk bestående av boende i ett område som samarbetar, stödjer och hjälper varandra och samtidigt har en god uppmärksamhet på vad som händer i området. Grannsamverkan innebär också kontakt med polisen som tex informerar om det pågår en inbrottsvåg i närområdet.

Många av de råd polisen har för att förebygga inbrott är sådant som redan är delvis genomfört i vår förening. Det handlar tex om fasadbelysning, säkerhetsdörrar, larm och extralås på fönster – samtligt sådant som erbjudits boende i föreningen.

Föreningen har även en arbetsgrupp som jobbar med Grannsamverkan, som leds av Sven Eklöf.

Polisens absolut bästa råd är att ha en bra gemenskap i föreningen. En kultur där vi ser och bryr oss om varandra. Vi hälsar på varandra och folk vi inte känner igen som rör sig i området. Små saker som att säga ”hej” och fråga vad någon gör eller vart personen är på väg är mycket effektivt. Då visar vi att det här är en förening där vi har koll på varandra och personer som rör sig i området.

Utöver detta kommer här ett antal inbrottsförebyggande tips från polisen:

1. Förvara värdesaker i ett säkerhetsskåp, tänk på att skåpet bör vara förankrat i golv eller vägg.
  2. Upprätta en inventarielista över värdesaker. Om du drabbas av brand eller inbrott är detta till stor hjälp både för dig själv, polis och försäkringsbolag. (exempel på inventarielista finns bifogad nedan)
  3. Märk stöldbegärlig egendom tex genom DNA-märkning som bland annat säljs av svenska stöldskyddsföreningen.
  4. Berätta för dina grannar om du är bortrest, de kan hjälpa till att hålla ögon och öron öppna efter obehöriga. Ställ in ev tidningar och be någon ta in posten åt dig.
  5. Skaffa timer till lampor i lägenheten som tänds och släcks på oregelbundna tider.
  6. Vid kortare perioder, låt radion gå (med eller utan timer) så att det hörs ljud från lägenheten.
  7. Skylta inte med att du är bortrest i sociala medier.
  8. Sätt in extra fönsterlås om du bor på nedre botten.
  9. Ställ inte låset i serviceläge mer än över dagen.
  10. Installera larm om du vill vara extra säker.

Om ett inbrott håller på att ske, larma polisen på 112. Gör dig synlig, notera signalement och annat du ser. Du har rätt att ingripa mot en gärningsman men måste inte göra det, beakta alltid den risk du utsätter dig själv för.